Alternatív hedonizmus
Ezen a nyáron háromszor utaztam lassan, a környezetet
kímélve, kíváncsian, hogy mennyire tudom majd élvezni ezt a fajta utazást. Először
a Glasgow-Normandia-Brüsszel-Glasgow útvonalon busszal mentem, majd haza
(Glasgow – Budapest) és vissza (Budapest – Glasgow) nagyrészt vonattal. A reményeimről
és elvárásaimról még az első út előtt írtam, most az utolsóról és a 3 út tanulságairól mesélek.
A menetrendem most
a következő volt:
Bp – Prága - vonat éjszaka 2 átszállással
Prága – Cheb –
Nürnberg – Frankfurt – Brüsszel - vonat nappal
Éjszaka Brüsszel – Airbnb
Brüsszel – London - szupergyors vonat a csatorna alatt
London – Glasgow -
busz éjszaka
Az útvonalat egy szuper website-ról választottam, mint legolcsóbbat. Aki vonatozni akar, annak jó szívvel ajánlom, a pasi mindent tud az európai vonathálózatról.


J szuper
tiszta, kényelmes és modern kocsiban kezdem meg az utazást Prága és Cheb között.
Nagyon élvezem.
J a kalauz
ugyan nem tud angolul, de megkér egy srácot tolmácsolni, akitől megtudom, hogy
késni fogunk, biztosan nem érem el a csatlakozásomat, de a pénztárban majd
segítenek másik vonatot találni, egyet se féljek. Egyet se félek, mert idefelé
Frankfurtban is olajozottan ment a módosítás egy törölt járat miatt. Élvezem az
utat, a vékony tornyú kis templomokkal jelölt zöld lankák békésen gördülnek el
mellettem.
J egy
kedves hölgy figyelmeztet, hogy csak idáig jött a vonat, innen buszozunk
kicsit. Honnan látszik rajtam, hogy nem vagyok idevalósi? Már máskor is
előfordult, hogy kedves utasok kérés nélkül fordították nekem a hangosbemondó
számomra érthetetlen szavait.
J a buszon
egy német férfi szegődik mellém. Elmagyarázza, hogy hatalmas baleset volt egy
héttel korábban, azért az elterelés. Megtudok mindent, amit érdemes az orosz
maffia helyi pénzmosodájáról és megmutatja a hozzá tartozó palotát és
helikopter felszálló pályát is. Megbeszéljük, miért izgalmas a kriminológia és
a nyugdíjas élet. Őszintén sajnáljuk mind a ketten, hogy sietnem kell és így
nincs időm egy pohár borra Marienbad-ban, ahol én visszaszállok a vonatra, ő
pedig meglátogatja egy kedves ismerősét.
L L L nagy bizalommal sietek a következő
átszállóhelyen a pénztároshoz és igazán csak a kisagyam legmélyén fészkel
gyanú, hogy az itteni ügyintézés talán nem lesz pont annyira gördülékeny, mint
3 héttel korábban Frankfurtban. Bátorítóan mosolygok és egyéb nyelvekkel
próbálkozom, amikor kiderül, hogy a nemzetközi pénztárban a hölgy nem tud
angolul. Csehül tud. Sebaj, a helyzet
magáért beszél, a jegyem meg direkt csehül van. Vissza is utalja a helyjegyek
árát, bár a nonverbális kommunikációja azt közvetíti, hogy a pokolba kíván.
Mégis erőt vesz magán és Nürnbergig még kinéz nekem egy vonatot, de ezzel végképp
elérem az együttműködése határát. Hogy mi történik velem onnan tovább, hiszen a
jegyem Brüsszelig szól és a későbbi csatlakozási pontokat is le fogom késni – és
hasonló helyzetben a már korábban emlegetett stréber német vasutas a
célállomásig biztosított új megoldást – az egyáltalán nem érdekli. Csehül állunk, ő csehül vonogatja a vállát,
’Ne rozumje’, és egyre derűsebben figyeli bosszúságomat, én csehül próbálkozom,
’reklamacija’, hogy legalább valami nyomot hagyjak az utánam következő utazó
közösség hasznára, de mindhiába. Talán a kiejtéssel lehet a baj. Szentségelve
hagyom ott, méltóságom utolsó morzsáját mentendő próbálok az arrafelé is
érthető kurva helyett más jelzőket találni a morgásomhoz, továbbra is bízva némileg
szelektív nyelvi képességeiben.
J J J amilyen undok a hölgy Cheb-ben, olyan
készséges a másik Nürnbergben. Sajnos már nincs vonat, amivel elérném az este
11 órás becsekkolást a brüsszeli szállásomra, az éjszakai járatra meg a hálókocsi-jegy
mellé a vonatjegyet is meg kéne venni, mivel az Thalys járat, a villámgyors
magánvasút. Sebaj! Menjek el Frankfurtig, ahol a kolléga ad majd egy
hotel-kupont és a másnap reggeli vonattal elérem a Eurostart, ami átröpít – mondanám,
ha ez nem lenne képzavar – Londonba, ahonnan már igazán csak egy ugrás Glasgow.
J hogy nem
bukom el a szállás pénzt, az a legvérmesebb reményeim között sem szerepelt.
Különösen, hogy a baleset a cseh szakaszon történt, a jegyet is tőlük vettem,
így a német vasútnak nem sok köze van hozzá.
Ezen azonban az újabb kedves német vasutas nagylelkűen átsiklik és
kiállítja a voucher-t. A szállás tiszta és mint akit fejbevertek alszom 10
órát.
J reggel
ismét kis zökkenő: annyi variációt vettünk végig előző nap, hogy nem vettem
észre, egy másik frankfurti állomáshoz tartozik az indulási időpont, így
lekésem a reggeli vonatot, de – micsoda mázli – van még egy járat, ami még épp
eléri a brüsszeli csatlakozásomat. Erre ugyan kötelező a helyjegy, de immár egy
negyedik kedves német vasutas ingyen állítja ki, miután végigböngészte az
összes pecsétet és feljegyzést szegény eredeti jegyemen.

A végső
rovancsolás ugyan csak Glasgowban lehet elvégezni, mégis az eddigi J és L fejecskék összeszámolásából már jól
látszik, hogy a mérleg pozitív. Feltéve! És nemhogy megengedve, de kötelezően:
az élményt önmagához mérjük, vagyis hogy ott, akkor milyen érzés volt. Nem
pedig ahhoz, hogy „na, de ha repülővel mentél volna, akkor – még drága jeggyel
is – kb ugyanennyibe került volna, 50 óra helyett max 5 óráig tartott volna és
10-ed ennyi váratlan esemény sem történt volna” (márpedig a váratlan
eseményeket – kivéve a szülinapi köszöntést – általában negatív előjellel
illetjük).
Én ezen a
harmadik utazáson éreztem meg valami olyasmit, amit alternatív hedonizmusnak neveznek: hogy nem
feltétlenül megvonni kell magunktól valamit, ha pl. a klíma katasztrófát el
akarjuk kerülni. Meg lehet próbálni más élményekben megtalálni az örömöt,
leszállni a munka-rohanás-gyorsan élvezzük a kicsi szabadságunkat
mókuskerékről. Ez nyilván egyszerűbb úgy, hogy én nem hagyományos munkarendben
dolgozom, mégis talán érdemes elgondolkozni azon, hogy kinek mennyire lehet ez
üdítő megoldás – legalább néha.
Amiket jó volt
megérezni:
· Az utazás önmagáért jó, nem csak eszköz arra,
hogy eljussak A-ból B-be, ezért akár a szabadság néhány napját is fel lehet áldozni
erre.
· Mindenfélét lehet közben csinálni: bámulni
a tájat, dolgozni, ismerkedni, olvasni, aludni, megállni valahol, ahol ismerős
van, vagy csak úgy.
· Egy idő után megszűnt az idegesség, hogy
vajon elérem-e következő csatlakozást és ettől máris sokkal kevésbé volt fárasztó.
· Már nem a terv-módosítások zavartak, csak
a tiszteletlenség, az embert semmibe vevő, nemtörődömség, ahogy regenerálni is
ennek ellentéte, a kedves emberi megnyilvánulások tudtak, amik pedig jóval
többen voltak.
· Nyilván nem lehet minden utazásnál ez a
megoldás és a vonat még mindig nagyon drága, a busz pedig sokkal kevésbé
kényelmes hosszú utakra, de érdemes felvenni a lehetőségek közé.
· Egész más íze van, mint a nagyüzemi
állattartáshoz és szállításhoz hasonlatos fapados légi közlekedésnek.
*Akinek meg nincs módja/ideje elmenni Prágába, az legalább itthon nézze meg Bánkuti Andris
kiállítását a Fészekben.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése