Alternatív hedonizmus
Ezen a nyáron háromszor utaztam lassan, a környezetet
kímélve, kíváncsian, hogy mennyire tudom majd élvezni ezt a fajta utazást. Először
a Glasgow-Normandia-Brüsszel-Glasgow útvonalon busszal mentem, majd haza
(Glasgow – Budapest) és vissza (Budapest – Glasgow) nagyrészt vonattal. A reményeimről
és elvárásaimról még az első út előtt írtam, most az utolsóról és a 3 út tanulságairól mesélek.
A menetrendem most
a következő volt:
Bp – Prága - vonat éjszaka 2 átszállással
Prága – Cheb –
Nürnberg – Frankfurt – Brüsszel - vonat nappal
Éjszaka Brüsszel – Airbnb
Brüsszel – London - szupergyors vonat a csatorna alatt
London – Glasgow -
busz éjszaka
Az útvonalat egy szuper website-ról választottam, mint legolcsóbbat. Aki vonatozni akar, annak jó szívvel ajánlom, a pasi mindent tud az európai vonathálózatról.
J Budapesten,
ahogy meglátja a jegyemen a két éjszakai átszállót, egy kedves kalauz hölgy azt
tanácsolja, próbáljak meg hálójegyet venni, amiről aztán egy másik nagyon
kedves idősebb kalauz lebeszél. Az öregúr érvelését fogadom el, nem szeretnék
sok pénzt fizetni azért, hogy 4 órán át forgolódjak egy szűk kusettben,
miközben a vonat áll. Inkább hajnal fél 2-kor átszállok és megnézem Ostrava fő-pályaudvart
by night. Jó döntés volt.
J így picit
összetörve és nagyon korán érkezem Prágába, ahol úgy döntök, hogy az éjszakai
ücsörgés fáradtságát gyaloglással lehet legjobban gyógyítani, ráadásul még el
lehet csípni olyan fazonokat, akik a turista városban már láthatatlanok. Sajnos
arra nincs időm, hogy felsétáljak a Palotához megnézni a ’89-es történelmi
események évfordulójára nyitott reprezentatív kiállítást, pedig megérné, ha már otthon nem
hallottam hasonlóról*. Vagy elszalasztottam valamit?
J szuper
tiszta, kényelmes és modern kocsiban kezdem meg az utazást Prága és Cheb között.
Nagyon élvezem.
J a kalauz
ugyan nem tud angolul, de megkér egy srácot tolmácsolni, akitől megtudom, hogy
késni fogunk, biztosan nem érem el a csatlakozásomat, de a pénztárban majd
segítenek másik vonatot találni, egyet se féljek. Egyet se félek, mert idefelé
Frankfurtban is olajozottan ment a módosítás egy törölt járat miatt. Élvezem az
utat, a vékony tornyú kis templomokkal jelölt zöld lankák békésen gördülnek el
mellettem.
J egy
kedves hölgy figyelmeztet, hogy csak idáig jött a vonat, innen buszozunk
kicsit. Honnan látszik rajtam, hogy nem vagyok idevalósi? Már máskor is
előfordult, hogy kedves utasok kérés nélkül fordították nekem a hangosbemondó
számomra érthetetlen szavait.
J a buszon
egy német férfi szegődik mellém. Elmagyarázza, hogy hatalmas baleset volt egy
héttel korábban, azért az elterelés. Megtudok mindent, amit érdemes az orosz
maffia helyi pénzmosodájáról és megmutatja a hozzá tartozó palotát és
helikopter felszálló pályát is. Megbeszéljük, miért izgalmas a kriminológia és
a nyugdíjas élet. Őszintén sajnáljuk mind a ketten, hogy sietnem kell és így
nincs időm egy pohár borra Marienbad-ban, ahol én visszaszállok a vonatra, ő
pedig meglátogatja egy kedves ismerősét.
L L L nagy bizalommal sietek a következő
átszállóhelyen a pénztároshoz és igazán csak a kisagyam legmélyén fészkel
gyanú, hogy az itteni ügyintézés talán nem lesz pont annyira gördülékeny, mint
3 héttel korábban Frankfurtban. Bátorítóan mosolygok és egyéb nyelvekkel
próbálkozom, amikor kiderül, hogy a nemzetközi pénztárban a hölgy nem tud
angolul. Csehül tud. Sebaj, a helyzet
magáért beszél, a jegyem meg direkt csehül van. Vissza is utalja a helyjegyek
árát, bár a nonverbális kommunikációja azt közvetíti, hogy a pokolba kíván.
Mégis erőt vesz magán és Nürnbergig még kinéz nekem egy vonatot, de ezzel végképp
elérem az együttműködése határát. Hogy mi történik velem onnan tovább, hiszen a
jegyem Brüsszelig szól és a későbbi csatlakozási pontokat is le fogom késni – és
hasonló helyzetben a már korábban emlegetett stréber német vasutas a
célállomásig biztosított új megoldást – az egyáltalán nem érdekli. Csehül állunk, ő csehül vonogatja a vállát,
’Ne rozumje’, és egyre derűsebben figyeli bosszúságomat, én csehül próbálkozom,
’reklamacija’, hogy legalább valami nyomot hagyjak az utánam következő utazó
közösség hasznára, de mindhiába. Talán a kiejtéssel lehet a baj. Szentségelve
hagyom ott, méltóságom utolsó morzsáját mentendő próbálok az arrafelé is
érthető kurva helyett más jelzőket találni a morgásomhoz, továbbra is bízva némileg
szelektív nyelvi képességeiben.
J J J amilyen undok a hölgy Cheb-ben, olyan
készséges a másik Nürnbergben. Sajnos már nincs vonat, amivel elérném az este
11 órás becsekkolást a brüsszeli szállásomra, az éjszakai járatra meg a hálókocsi-jegy
mellé a vonatjegyet is meg kéne venni, mivel az Thalys járat, a villámgyors
magánvasút. Sebaj! Menjek el Frankfurtig, ahol a kolléga ad majd egy
hotel-kupont és a másnap reggeli vonattal elérem a Eurostart, ami átröpít – mondanám,
ha ez nem lenne képzavar – Londonba, ahonnan már igazán csak egy ugrás Glasgow.
J hogy nem
bukom el a szállás pénzt, az a legvérmesebb reményeim között sem szerepelt.
Különösen, hogy a baleset a cseh szakaszon történt, a jegyet is tőlük vettem,
így a német vasútnak nem sok köze van hozzá.
Ezen azonban az újabb kedves német vasutas nagylelkűen átsiklik és
kiállítja a voucher-t. A szállás tiszta és mint akit fejbevertek alszom 10
órát.
J reggel
ismét kis zökkenő: annyi variációt vettünk végig előző nap, hogy nem vettem
észre, egy másik frankfurti állomáshoz tartozik az indulási időpont, így
lekésem a reggeli vonatot, de – micsoda mázli – van még egy járat, ami még épp
eléri a brüsszeli csatlakozásomat. Erre ugyan kötelező a helyjegy, de immár egy
negyedik kedves német vasutas ingyen állítja ki, miután végigböngészte az
összes pecsétet és feljegyzést szegény eredeti jegyemen.
J most a kedvenc
londoni helyemen ülök, amíg felszállhatok majd az éjszakai buszra, hogy
megtegyem az utolsó szakaszát is a Bp- Glasgow távnak.
A végső
rovancsolás ugyan csak Glasgowban lehet elvégezni, mégis az eddigi J és L fejecskék összeszámolásából már jól
látszik, hogy a mérleg pozitív. Feltéve! És nemhogy megengedve, de kötelezően:
az élményt önmagához mérjük, vagyis hogy ott, akkor milyen érzés volt. Nem
pedig ahhoz, hogy „na, de ha repülővel mentél volna, akkor – még drága jeggyel
is – kb ugyanennyibe került volna, 50 óra helyett max 5 óráig tartott volna és
10-ed ennyi váratlan esemény sem történt volna” (márpedig a váratlan
eseményeket – kivéve a szülinapi köszöntést – általában negatív előjellel
illetjük).
Én ezen a
harmadik utazáson éreztem meg valami olyasmit, amit alternatív hedonizmusnak neveznek: hogy nem
feltétlenül megvonni kell magunktól valamit, ha pl. a klíma katasztrófát el
akarjuk kerülni. Meg lehet próbálni más élményekben megtalálni az örömöt,
leszállni a munka-rohanás-gyorsan élvezzük a kicsi szabadságunkat
mókuskerékről. Ez nyilván egyszerűbb úgy, hogy én nem hagyományos munkarendben
dolgozom, mégis talán érdemes elgondolkozni azon, hogy kinek mennyire lehet ez
üdítő megoldás – legalább néha.
Amiket jó volt
megérezni:
· Az utazás önmagáért jó, nem csak eszköz arra,
hogy eljussak A-ból B-be, ezért akár a szabadság néhány napját is fel lehet áldozni
erre.
· Mindenfélét lehet közben csinálni: bámulni
a tájat, dolgozni, ismerkedni, olvasni, aludni, megállni valahol, ahol ismerős
van, vagy csak úgy.
· Egy idő után megszűnt az idegesség, hogy
vajon elérem-e következő csatlakozást és ettől máris sokkal kevésbé volt fárasztó.
· Már nem a terv-módosítások zavartak, csak
a tiszteletlenség, az embert semmibe vevő, nemtörődömség, ahogy regenerálni is
ennek ellentéte, a kedves emberi megnyilvánulások tudtak, amik pedig jóval
többen voltak.
· Nyilván nem lehet minden utazásnál ez a
megoldás és a vonat még mindig nagyon drága, a busz pedig sokkal kevésbé
kényelmes hosszú utakra, de érdemes felvenni a lehetőségek közé.
· Egész más íze van, mint a nagyüzemi
állattartáshoz és szállításhoz hasonlatos fapados légi közlekedésnek.
*Akinek meg nincs módja/ideje elmenni Prágába, az legalább itthon nézze meg Bánkuti Andris
kiállítását a Fészekben.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése